9 مهارت معلمی ( یک معلم باید چه مهارتی داشته باشد ؟ )

7678 بازدید

در این مطلب یادگیری برتر درباره مهارت هایی که باید یک معلم داشته باشد ( مهارت معلمی ) تا بتواند در بهترین حالت ممکن با دانش آموز خود ارتباط بگیرد و جدا از رابطه دبیر و شاگرد رابطه دوستانه برقرار کند.

مهارت های ارتباطی ، شروع یک رابطه متقابل

یک معلم میتواند برنامه درسی کلاس را به شکلی موثر و سازمان یافته مطرح کند تا دانش آموزان متوجه آن شوند به این ترتیب دانش آموزان می دانند که از آن ها چه انتظاراتی می رود؛ بنابراین تکالیف شان را به موقع و دقیق انجام میدهند.

یک معلم باید تمام سعی خود را برای توضیح تکالیف انجام دهد به طوری که دانش آموزان به درستی آن را انجام دهند و متوجه شوند. اگر به هر دلیلی دانش آموز انتظارات یک کار یا تکالیف را درک نکند ، مهم است که معلم آن ها را مجددا و به بهترین نحو توضیح بدهد.

یکی از اصول مهم یک معلم خوب مهارت ارتباطی میباشد زمانی یادگیری بهتر برای دانش اموزان رخ میدهد که ارتباط خوب برقرار شود این ارتباط باید دو طرفه باشد تا این مهارت ارتباطی هم برای دانش اموزان و هم برای معلمان به نوعی تقویت شود.

مهارت معلمی ( ارتباط )

مهارت های شنیداری ، درک کامل موضوع

دانش آموزان به صحبت های یک معلم گوش فرا می دهند، از طرفی نیز اگر آن ها سوالاتی در ذهن داشته باشند باید مورد توجه معلم قرار بگیرند.( مهارت معلمی ) توانایی های شنیداری پنهان است و به شما این امکان را می دهد تا دانش آموزان خود را درک کنید.

براساس گفته ارسطو:” کسانی که می دانند و کسانی که می فهمند درس می دهند”. توانایی درک دانش آموزان یکی از مهارت هایی است که معلم میتواند داشته باشد. هر دانش آموز با دانش اموز دیگر متفاوت است و خود را به شیوه ای منحصر به فرد نشان می دهد.

با پرسیدن سوال و گوش دادن دقیق به صحبت های دانش آموز، معلم می تواند ارتباط خود را با دانش اموز بهبود ببخشد. از طریق مهارت های شنیداری قوی، معلمان قادر به ایجاد یک محیط یادگیری بسیار عالی ، سالم و با کیفیت می باشند.

پس دومین ویژگی یک معلم خوب باید مهارت شنیداری باشد که بتواند کلاس را درک کند و به کلاس تسلط داشته باشد.

مصاحبه دانشگاه فرهنگیانمصاحبه دانشگاه فرهنگیان

رفتار دوستانه ، تثبیت رابطه معلم و شاگرد

برخورد دوستانه یکی از مهم ترین ویژگی های یک معلم خوب میباشد . این مهارت ارتباطتان را با دانش آموزان نزدیک تر میکند و آن ها را ترغیب به یادگیری بیشتر و بهتر کمک می کند.( مهارت معلمی )

دانش آموزان می توانند با خیال راحت سوالات خود را از معلمشان بپرسند . این امر به نوبه خود باعث ارتقای رابطه معلم و دانش آموز و ایجاد فضای یادگیری مثبت خواهد شد بنابراین نکته مهمی که در این میان میباشد، برخورد دوستانه یک معلم، اعتماد دانش آموزان را به همراه خواهد داشت.

احساس اعتماد باعث تقویت بیشتر ارتباطات در محیط یادگیری می شود و بهره وری بیشتر دانش آموزان را به همراه دارد . با داشتن نگرشی دوستانه، این احساس راحتی و اعتماد ایجاد خواهد شد و شما به عنوان معلمی ماندگار در ذهن آن ها باقی خواهید ماند.

امروزه کشور های برتر در حوزه آموزش یکی از ویژگی های آن ها تقویت رابطه معلم و دانش اموز است رابطه دوستانه باعث تقویت یادگیری میشود.

مهارت معلمی ( رفتار دوستانه )

صبوری ، بهترین نوع رفتار متقابل

یک معلم صبور با محیط آموزشی سازگاری بیشتری خواهد داشت. دانش آموزان در گروه سنی مختلف در مورد برقراری ارتباط و آموزش ، مشکلات مختلفی دارا هستند.

یک معلم صبور این توانایی را دارد که علاوه بر آموزش خوب، در این زمینه هم هر یک از دانش آموزان را به درستی درک کند اما با این وجود، صبر و حوصله به یک معلم این توانایی را میدهد تا متوجه شود با چه تاکتیکی می تواند دانش آموزان را درگیر یادگیری کند.( مهارت معلمی )

وقتی شما بتوانید صبر داشته باشید این صبوری را دانش آموزان یاد می گیرند و علاوه بر اینکه باعث اعتماد بنفس شما میشود بلکه تاثیر مثبتی را هم روی دانش آموزان گزاشته اید.

معلمان برای داستن اعتماد به نفس خود و اینکه بدانند در طول سال چه کار هایی رو انجام بدهند و برنامه ریزی خوبی داشته باشنذ باید طرح درس سالیانه بنویسنند تا ذر کلاس سردرگم نشوند و با برنامه کار های خود را در کلاس اجرا کنند.

اخلاق کاری خوب ، کنترل جو کلاس

اخلاق خوب ، ویژگی یک معلم عالی است زیرا در نحوه تدریس او نیز موثر می باشد . داشتن یک اخلاق کاری خوب به دانش آموزان نیز این امکان را میدهد تا از معلم خود الگو بگیرند.

معلم خوب در کنار این ویژگی باید مسئولیت پذیر نیز باشد بدان معنا که بتواند مسئولیت موارد مختلفی از جمله رفتارهای احتمالی دانش آموزان را در محیط کلاس را نیز بر عهده بگیرد یک معلم اخلاق مدار بهتر میتواند دانش اموزان را به خود جذب کند.( مهارت معلمی )

اخلاق از ان دسته ویژگی های یک معلم خوب میباشد اگر شما معلم هستید باید روی این ویژگی به خوبی مانور بدهید تا بهتر بتوانید کلاس را در دستتان بگیرید.

مهارت معلمی ( کنترل )

مهارت های سازماندهی

معلمان باید سعی کنند سازمان دهندگان خوبی باشند زیرا کیفیت خوب این کار، در معلمی خوب بودن نقشی بسیار اساسی خواهد داشت . در صورت عدم داشتن این مهارت ، معلم ممکن است در انتظارات و وظایفی که برعهده دانش آموزان گذاشته است دچار خطا شود.( مهارت معلمی )

بیشتر معلمان عادت دارند که بعد از تمام شدن کلاس ، نکات اساسی را که باید در کلاس بعدی خود به خاطر بسپارند و انجام دهند ، یادداشت می کنند.

به این ترتیب آن ها می توانند مطالب لازم برای کلاس بعدی را به راحتی حاظر کنند مهارت سازماندهی ارتباط مستقیمی با نظم خواهد داشت اگر شما بتوانید در شغلتان منطم باشید راحت تر میتوانید کلاس را مدیریت کنید و برنامه ی درسی خود را بهتر پیش ببرد.

مهارت های انضباطی ، حفظ نظم کلاس

یک معلم باید نظم و انضباط را در نظر داشته باشد. معلمی که مهارت انضباطی قوی و موثری را داراست قادر خواهد بود تا رفتار های مثبت را در کلاس خود ارتقا دهد.( مهارت معلمی )

حفظ نظم و انضباط در کلاس برای ایجاد فضایی مثبت که یادگیری را افزایش خواهد داد ، بسیار ضروری است.

معلمان می توانند این کار را با بیان و حفظ لیستی از استاندارد های یادگیری در کلاس پیاده کنند وقتی کلاسی نظم داشته باشد پس کلاس مسیر را به درستی طی میکند و معلم به هدف های اموزشی خود دست یافته است.

مهارت معلمی ( حفظ نظم )

مطلب پیشنهادی : ضمن خدمت فرهنگیان

محیط آموزشی دوستانه

داشتن یک کلاس آموزشی دوستانه برای بچه ها مهم و ضروری است. شما به عنوان یک معلم ، الگوی دانش آموزان خود میباشید. این بدان معناست که معلمان نباید در هر زمانی که خواستند خوراکی بخورند یا با تلفن صحبت کنند.( مهارت معلمی )

معلمان نباید از مواد مخدر استفاده کنند که این امر نه تنها باعث اختلال در سیستم کلاس و مدیریت آن خواهد شد بلکه این امر باعث میشود که از نظر جسمی و روانی نیز به رفاه دانش آموزان آسیب جدی برساند.

وقتی از رابطه در کلاس صحبت می کنیم یعنی این که معلم اگر برای خودش ارزش قائل باشد دانش اموزان نیز برای او ارزش قائل هستند و کلاس را با اهمیت میدانند.

نگرش محترمانه ، حفظ مرزها

احترام از ان دسته اصول اصلی کلاس میباشد معلم نباید دانش آموز را مورد تمسخر قرار دهد یا به ان توهین نماید اگر این اتفاق در کلاس رخ دهد کلاس از هدف اصلی خود خارج خواهد شد و یادگیری در چنین کلاسی به ندرت رخ میدهد.( مهارت معلمی )

یک ضرب المثل هست که می گوید: احترام احترام می اورد پس شما هرچه در کلاس درس بکارید همان را دریافت می کنید پس باید توجه داشته باشیم احترام یکی مهم ترین‌ ویژگی های یک معلم خوب است.

مهارت معلمی ( حفظ مرز )

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://yadgiribartar.ir/?p=2399
اشتراک گذاری:
آواتار یادگیری برتر
یادگیری برتر
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد 9 مهارت معلمی ( یک معلم باید چه مهارتی داشته باشد ؟ )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام توضیحتون خیلی عالی بودش ایا در مورد طرح درس هم مقاله ای دارید؟

    1