خستگی هنگام درس خواندن + 13 راهکار مقابله

9168 بازدید

شما باید ابتدا تشخیص دهید که خستگی شما از نوع خستگی جسمی است و یا خستگی روحی!! اگر خستگی هنگام در خواندن یا مطالعه شما از نوع خستگی جسمی باشد که با کمی استراحت از چند ساعت تا چند روز  برطرف میشود. با یادگیری برتر آماده باشید.

اما اگر از نوع روحی است باید عوامل آن را پیدا کنید. استرس و اضطراب نیز باعث خستگی شما خواهد شد. در بین دانش آموزان کنکوری عزیز این نوع خستگی روحی بسیار رایج است و با ورزش و تغذیه مناسب و همچنین دور شدن از فضای درس و کتاب برطرف میشود. با ما باشید تا در ادامه اصول خواندن و راهکار های رفع خستگی را بیان کنیم.

تاثیر خستگی بر مطالعه 

مانند هر اتفاق دیگری، خستگی مغز و بدن هم دلایلی دارد که معمولا به عادات و رفتار روزانه ما بر میگردد. با بررسی و اصلاح برخی عادات و کارها ما قادر خواهیم بود که از بروز این خستگی ها جلوگیری کنیم. کافیست با آنها آشنا شویم و آنگاه می توانیم برای اصلاح آنها قدم های مثبتی برداریم.

تاثیر خستگی بر مطالعه

روش مقابله با خستگی = درس خواندن بدون خستگی

1_استفاده نکردن از گوشی برای جلوگیری از خواب آلودگی

اول اینکه یک الی یک ساعت و نیم قبل از خواب از وسایلی که نور زیاد به چشم می رساند مانند موبایل، تبلت، لپتاپ یا تلویزیون استفاده نکنیم زیرا باعث می شود، چشم ها نور دریافت کند و مغز را وادار کند که حالت بیداری را حفظ کند و حتی اگر خسته باشید ممکن است، خوابتان نبرد یا دیرتر به خواب بروید.

2_ مصرف شیر قبل از خواب

میتونین برای داشتن یک خواب راحت تر و برای رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن، یک ساعت قبل از خواب یک استکان شیر مصرف کنید که علت آن وجود ماده تریپتوفان در شیر است، که موجب ساخته شدن ملاتونین و سرتونین در مغز و متعاقبا رسیدن به حس آرامش می شود.

مصرف شیر

3_ فاصله زمانی غذاخوردن و ورزش کردن با خواب

قبل از خوابیدن اینکه سعی کنید فاصله زمانی بین غذا خوردن و خوابیدن و همچنین فاصله زمانی بین ورزش کردن و خوابیدن تنظیم شده و مناسب باشد. که معمولا باید بیشتر از یک الی دو ساعت باشد.

دلیلش هم اینه که موقع ورزش کردن یک سری از دستگاه های عصبی بدن (دستگاه عصبی سمپاتیک) فعالیت زیادی می کند و باعث افزایش سطح هوشیاری می شود.

4_ پایبندی به ساعت دقیق برای خواب و بیداری (آنتایم)

برای رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن در ابتدای کار یه قانونی برا خودتان بگزارید که هر روز یه تایم مشخص بیدار بشوید و به آن پایبند باشید. برای اینکار می توانید از یک ساعت زنگ دار استفاده کنید.

سحرخیز

5_ روشنایی کافی در اتاق مطالعه

سعی کنید اگر اتاقتان دارای پنجره می باشد، حتما پرده های اتاق را کنار بزنید تا علاوه بر نور چراغ اتاقتان نور طبیعی هم به فضای اتاقتان برسد. چون اینکار باعث می شود که مغز سطح هوشیاری را افزایش بدهد.بدن ما از الگوی شبانه‌روزی مشخصی پیروی می‌کند و نور قوی‌ترین عاملی است که بر این الگو و ساعت بیولوژیکی بدن تأثیر می‌گذارد.

6_ خوردن صبحانه برای جلوگیری از خواب

سعی کنید حتما صبحانه خوبی میل کنید، که کالری و انرژی مورد نیاز بدن برای درس خواندن فراهم بشود و موقع درس خواندن کم انرژی و بی حوصله نشوید. از جمله مواد غذایی مفید برای مصرف صبحانه می توان به شیر، عسل، گردو، خامه، مربا، کره، کره بادام زمینی، تخم مرغ، میوه و عدسی اشاره کرد.

قبولی مصاحبه دانشگاه فرهنگیانمصاحبه دانشگاه فرهنگیان

7_ نوشیدن قهوه و نسکافه

دوستانی که در بازه‌ شش تا هفت صبح بیدار می شوند، ممکن است حوالیه ساعت ده یک مقدار خواب آلود بشوند. که میتوانند از یک فنجان قهوه استفاده کنند که باعث ترشح هورمون هایی از جمله هورمون اپینفرین میشود که باعث سرحال شدن شما می شود. البته نباید مقدار قهوه مصرفی زیاد باشد زیرا بعد از یه مدتی نتیجه معکوس میدهد و بیشتر احساس خواب آلودگی می  کنید.

نوشیدن قهوه

8_ خواب بعد از ظهر

خواب بعد از ظهر به شرظی خوبه که شما اول صبح بیدار بشوید و اینکه حدود یک الی دو ساعت باشه که فقط اون احساس خستگی رو از شما بگیره.

9_ مصرف قندیات طبیعی

شاید برایتان سوال شود که برای رفع خستگی ذهن چه چیزی بخوریم؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت مصرف قندیات طبیعی بهترین راهکار این مشکل است. به طور مثال مصرف سیب می تواند قند خون را افزایش بدهد و به شما انرژی بدهد، همچنین مصرف یه سری خوراکی دیگه مثل گوجه فرنگی، کیوی ، عسل و خرما و… توصیه می شود.

10_ انجام حرکات کششی بعد از بیداری

هم چنین می توانید زمانی که از خواب بیدار می شوید یه سری حرکات کششی انجام بدین که سرحال تر بشوید و ورزش هایی مثل پیاده روی، شنا و دو چرخه سواری میتواند خیلی مفید باشد.

انجام حرکات کششی

11_ تنفس عمیق

در طول روز چندبار به مدت یکی دو دقیقه نفس عمیق بکشید.اینکار ن تنها کیفیت خواب رو افزایش میدهد، همچنین برای کاهش استرس و اظطراب و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید می باشد.

12_ مصرف آب به اندازه کافی

مصرف آب به اندازه کافی در طول روز خیلی میتواند میزان انرژی در بدن را افزایش ‌دهد و موجب بهبود عملکرد مغز شود.

نوشیدن آب

13_ اجتناب از فعالیت های سنگین

اگر در طول روز به بدن خود فشار زیادی بیاورید مثلا در باشگاه تمرینات سنگین انجام دهید، بدن شما احساس می کند سریع تر نیاز به استراحت دارد و شب ها خواب آلودگی زودتر به سراغ شما می آید.

بهترین مکان برای مطالعه

مکان مطالعه باید با مکانی که در آن استراحت و یا غذا می خورید فرق کند. مکان مطالعه باید پر نور ، نه زیاد سرد و نه زیاد گرم باشد. همچنین باید خالی از وسایلی باشد که تمرکزتان را بهم بریزد.

مکان مطالعه

خسته شدن از درس خواندن برای کنکور

میزان مطالعه روزانه برای کنکور :

متاسفانه پیش فرض همه راجع به یک دانش آموز کنکوری این هستش که حتما باید ۲۴ ساعت تو اتاقش باشد و از اتاقش بیرون نیاید و کل وقتش برای کنکور باشد و استراحت نکند، این طرز تفکر اشتباه است.

خستگی مطالعه

اهمیت استراحت کردن هنگام مطالعه

ما می گوییم استراحت بین درس ها مهم است، یعنی ۱۵ دقیقه بین درس ها استراحت کنید. استراحت شبانه که خواب اصلی شماست دارای اهمیت زیادی است. استراحت بعد از آزمون بسیار مهم است، استراحت سکوی پرش شما می باشد.

هنگام مطالعه چطور استراحت کنیم؟

برای استراحت بین درسی ما توصیه مون اینه که ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت کنید نه بیشتر، این استراحت به این شکل باشه که چشم هات رو ببندی، یک نفس عمیق بکشی، یکم راه برید، برید ماده قندی طبیعی مصرف کنید و با خانواده صحبت کنی و برگردی.

توی استراحت کردن بین درسی کار با گوشی ممنوعه، کار با تلویزیون ممنوعه، گوش دادن موسیقی ممنوعه. این چیزیه که بچه ها زیاد رعایت نمی کنن و بعد این استراحت میشه بلای جونشون. استراحتی بکنید که به کارتون بیاد، استراحتی کنید که چشم و گوش و ذهن شما رو خسته نکنه.

برای استراحت شبانه هم که ما می گیم بین ۶ تا ۸ ساعت باید استراحت داشته باشید، کمتر حالا شاید یک حالت خاصی باشه، بیشتر اگر دیدید نیاز دارید احتمالا یک مشکلی هست یا فشار خون داری، یا چربیت بالاست یا به هر شکلی که با یک ویزیت پزشک عمومی هم این مسئله زود برطرف میشه و خوابتون برمی گرده سر جاش. کلا خواب مناسب نشانه ی سلامتی شماست و اگر خوابتون سر جاش نباشه یک مشکلی هست.

استراحت بعد آزمون که ما توصیه می کنیم به دانش آموزها که بعد از اینکه آزمون رو دادی اون روز رو می تونی استراحت کنی جالا شبش اگه خواستی یک رفع اشکالی هم بکن یا اگر نه حتما باید فرداش رفع اشکال کنی.

مطالعه

روز آزمون به چه شکل بیاد استراحت باشه؟ اولا اگه خسته ای و کمبود خواب داری حتما بخواب، نرو با گوشی کار کن، چشم و گوشت رو زیاد خسته نکن حتی روز آزمون، روز آزمون به نظر ما می تونی بری بیرون با خانواده باشی و تفریحاتی کنی که سر حالت بیاره.

بهترین نوع استراحت هنگام مطالعه

تفریحاتی که سر حالت میارن با تفریحاتی که خسته تون می کنن مشخصن و مرز بینشون کاملا قابل تفکیکه. وقتی شما با گوشی کار می کنی خسته تر از قبل میشی درست؟ اما وقتی میری یک گردشی می کنی یا با خانواده می چرخی برمی گرده انرژیت.

وقتی شما موسیقی گوش می دید و برمی گردید سر درس می بینی حافظه ت پریده. پس مشخصه چنین تفریحی مضره. سعی کنید تفریحات سالم و مضر رو برای خودتون پیدا کنید.

خستگی کنکوری ها دربهمن ماه و اسفند ماه

بهمن ماه و اسفند ماه تایمیه که بسیاری از بچه ها شل می گیرن و از درس خسته میشن. تایمی هست برای بچه های سخت کوش که واقعا برگردن توی رقابت و بیان رقابت کنن و جلو بیفتن.

این عوامل استراحت و فاکتورهای خستگی و نحوه ی استراحت رو بهتون گفتیم و توضیح دادیم تا شما بیاید قضاوت کنید. شیوه های استراحت مناسب رو بدونید که توی بهمن ماه و اسفند ماه خسته نشید.

خستگی مطالعه

تایم بهمن و اسفند تایمیه که به شدت دانش آموزانی که نمی دونن چجوری باید استراحت کنن عقب میفتن و دانش آموزانی که می دونن و روی خودشون کنترل دارن جلو میفتن پس به خودتون آگاه باشید. و کنترل داشته باشید. بهتون قول میدم توی این دو ماه شدیدا جلو میفتید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://yadgiribartar.ir/?p=2933
اشتراک گذاری:
آواتار یادگیری برتر
یادگیری برتر
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد خستگی هنگام درس خواندن + 13 راهکار مقابله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.